وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی
عابدان از گناه توبه کنند
عارفان از عبادت استغفار

نشانی در بلاگفا : http://mrfarzi.blogfa.com

کانال: https://t.me/erfaan_amali

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

نویسنده:

کتاب «جلوه دلدار» که ترجمه کتاب «جامع الاسرار و منبع الانوار» سیدحیدر آملی است، با ترجمه سیدیوسف ابراهیمیان آملی و به همت نشر رسانش تجدید چاپ شد. علامه سیدحیدر آملی از عرفا و مفسرین شیعی در قرن هشتم است. وی در مقدمه کتاب، انگیزه تألیف این اثر را درخواست جماعتی از برادران صالح و سالک که خواهان کتابی درباره اسرار انبیا و اولیا بودند، عنوان کرده است. سیدحیدر آملی در بحث تعیین خاتم ولایت، برخی از آموزه های اصلی ابن عربی و شارحان او، به ویژه قیصری را دگرگون ساخته و بر خلاف ابن عربی و برخی مریدانش که حضرت عیسی(ع) را خاتم اولیای مطلق و ابن عربی را خاتم اولیای مقید معرفی می کنند، خاتم اولیای مطلق را حضرت علی(ع) و خاتم اولیای مقید را حضرت مهدی(عج) معرفی کرده و سبب اشتباه ابن عربی و قیصری را در این مسئله پیروی آنان از مذهب تسنن و تعصب داشتن به آن دانسته است. شرح معنای توحید و اسرار و اقسام آن و نسبت بین تشیع و تصوف است. در این اثر ضمن بیان ابعادی از حقیقت توحید و شریعت اسلامی، سعی شده است با استناد به آیات قرآن و روایات و همچنین براهین عقلی رابطه بین شیعیان با صوفیان به عنوان یک رابطه حقیقی جلوه داده شده و نشان داده شود که شیعه حقیقی همان صوفی و صوفی حقیقی همان شیعه است. بیان زوایای مختلف توحید صفاتی و افعالی، کیفیت توحید وجودی و معنای آن، نسبت بین علت فاعلی و علت قابلی، رابطه بین حقیقت و ماهیت، اسرار نبوت و نسبت بین آن و بین ولایت و امامت، فرق وحی با الهام، نسبت بین الهام و کشف، تعیین خاتم اولیاء و اوصیاء، رابطه بین اسلام و ایمان، چگونگی کسب علوم الهی و بیان رابطه بین طریقت و شریعت از دیگر مندرجات مهم مطرح شده در این اثر است. چاپ نخست کتاب «جلوه دلدار»، ترجمه کتاب «جامع الاسرار و منبع الانوار» سیدحیدر آملی، با ترجمه سیدیوسف ابراهیمیان آملی، توسط انتشارات رسانش در شمارگان 2000 نسخه، در854 صفحه منتشر شد.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۹۷ ، ۱۴:۵۳
محمدرضا فرضی

کتاب درآمدی بر تصوف و عرفان اسلامی نوشته ویلیام چیتیک و ترجمه جلیل پروین مجموعه‌ای از مقالات اوست که طیف وسیعی از ابعاد مختلف تصوف و عرفان اسلامی از قبیل طریق و سنت تصوف، نفس انسانی، ذکر خداوند، عشق و سماع الهی را در بر می‌گیرد.

وقتی عرفان اسلامی را از زبان چیتیک می شنویم، گویی به دل نشین‌تر نجوا و نزدیک‌ترین قرائت انسان غربی از سنت عرفانی خود گوش فرا می‌دهیم. البته این امر بعید به نظر نمی‌رسد، زیرا او سالها در ایران، ادبیات فارسی خوانده و با فرهنگ، اندیشه و عرفان اسلامی ما به خوبی آشناست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۹۷ ، ۱۳:۵۵
محمدرضا فرضی

تحصیل و تدریس

ویلیام چیتیک1 در سال 1943م.(1322ش.) در شهر میل فورد، از توابع ایالت کنتیکت آمریکا در خانواده ای با مذهب پروتستان دیده به جهان گشود. دوران دبیرستان را در زادگاه خویش سپری کرد و بعد از گذراندن این مقطع تحصیلی، وارد دانشگاه گردید و در رشته تاریخ در کالج وستر به اخذ مدرک کارشناسی نایل آمد2 و چون احساس نمود مطالعات تاریخی در خصوص مشرق زمین و خاورمیانه، نیاز مبرمی به دانستن زبان عربی دارد، برای فراگیری آن به سرزمین لبنان مهاجرت کرد و در دانشگاه آمریکایی بیروت تحصیلات خویش را پی گرفت. وی در اثنای این مطالعات، به عرفان اسلامی علاقه مند گشت و بعد از آشنایی با دکتر سید حسین نصر و حضور در جلسات او، اشتیاقش شدت یافت. بعد از بازگشت به آمریکا، برای آشنایی با عرفان شرقی، کتاب مثنوی را که به زبان انگلیسی ترجمه شده بود، مطالعه کرد و محصول این تلاش را در اختیار سایر علاقه مندان قرار داد.3 شور زایدالوصف او برای آموختن عرفان ناب اسلامی موجب شد که به ایران بیاید و در رشته ادبیات دانشگاه تهران مشغول تحصیل گردد.4 مدت اقامت او در ایران، 12 سال به درازا کشید. چیتیک پس از اخذ درجه دکترا در زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در سال 1353ش. در دانشگاه صنعتی شریف به تدریس علوم انسانی مشغول گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۹۷ ، ۱۲:۴۴
محمدرضا فرضی