وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی
عابدان از گناه توبه کنند
عارفان از عبادت استغفار

نشانی در بلاگفا : http://mrfarzi.blogfa.com

کانال: https://t.me/erfaan_amali
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات

حالات سالک

جمعه, ۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۵۵ ق.ظ

حالات سالک، به سه گونه خراباتی، مناجاتی، و حالت جمع‌الجمعی که جامع هر دو باشد، قابل تقسیم است. امّا این‌که حالات او از هر دو گونه خالی باشد با عارف بودن او تقابل و تعارض دارد. اگر دو حالت خراباتی و مناجاتی را توضیح دهیم با حالات اهل عرفان تا حدودی آشنا شده‌ایم.

1. حالت خراباتی:

حالت خراباتی آن است که سالک بیش‌تر در حالت وجد و جذبه ربّانی به سر می‌برد. چرا که او در این حالت، تحت عنایت تجلّیات اسماء و صفات جمال الهی هم‌چون رحمانیّت، رحیمیّت، ستّاریّت، غفران، مغفرت و... قرار گرفته است. سالک طریق، در این حالت به ناز، شکر، ابراز و اظهار محبّت به او خواهد پرداخت.

2. حالت مناجاتی:

امّا در حالت مناجاتی سالک، تحت تأثیر باز خورد تجلّیات اسماء و صفات جلال الهی قرار گرفته و احساس کوچکی و بی‌مقداری می‌کند و به همین دلیل است که همواره در حال مناجات، اظهار خشوع، خضوع، استغفار و انابه، گریه و بکاء ... خواهد بود. 

3. جمع دو حالت:

امّا جامع هر دو حالت را در کُمّلین از اصحاب عرفان مشاهده می‌شود. کسی که جاهلان بر او عیب می‌گرفتند که او با دیگر مردم مزاح می‌کند و شوخ طبع است،13 و در عین حال در میدان مبارزه از همه سرتر و در هنگام مناجات، سوز و گداز شبانه‌اش سرامد همه‌گان بود. او همان است که جمع اضداد کرده و انسانی کامل‌تر و برتر از او وجود ندارد و او سر سلسله اولیای الهی، امیرالمؤمنین، قائد الغرّ المحجّلین، اسدالله الغالب، علی بن ابی‌طالب (عَلیه آلافُ‌التَّحیۀِوَالثَّناء) است. سالک طریق، هرچه به او نزدیک‌تر باشد جامع‌تر است و هرچه از او دورتر گردد، به نقص و اشتباه نزدیک‌تر خواهد گشت.

أللّهُمَّ اَحْیِنا حَیاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛

وَ أمِتْنا مَماتَ مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمّدٍ؛

وَ أدْخِلْنا فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَهُمْ فِیهِ؛

وَ أَخْرِجْنا مِنْ کُلِّ سوءٍ أَخْرَجْتَهُمْ مِنْهُ؛14

بار پروردگارا! ما را حیاتی چون حیات محمّد و آل محمّد (صلی الله علیه و آله) عطا فرما!

و ما را مرگی چون مرگ آن‌ها عنایت فرما!

و ما را در هر خیری که آن‌ها را وارد کرده‌ای، داخل گردان!

و ما را از هر بدی که آن‌ها را بیرون کرده‌ای، بیرون کن!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۱
محمدرضا فرضی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی