وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی
عابدان از گناه توبه کنند
عارفان از عبادت استغفار

نشانی در بلاگفا : http://mrfarzi.blogfa.com

کانال: https://t.me/erfaan_amali
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات

دانلود کتاب تلبیس ابلیس

سه شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۰۳:۰۳ ب.ظ

تلبیس ابلیس کتابی به عربی در ردّ و نقد اصحاب عقاید و طوایف مختلف از جمله فیلسوفان و صوفیان ، تألیف ابوالفرج ابن جوزی عالم و واعظ حنبلی قرن ششم می‌باشد.

این کتاب به تعبیر مؤلف درباره انواع محرّمات و بدعت های ناشی از وسوسه های شیطانی است.

ابن جوزی در این اثر، با بحث جدلی به بسیاری از طوایف و فرق ، از جمله خوارج ، شیعیان (به قول او روافض )، فلاسفه، متکلمان ، باطنیان و به ویژه صوفیه، تاخته و حتی برخی محدّثان و فقها را، به سبب طرفداری از آنچه او بدعت و خروج از سنّت رسول اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم خوانده، نکوهش کرده است.

ابن جوزی در تحمیدیّه کتاب، ضمن ستایشِ عقل به عنوان تصدیق کننده وحی ، ابلیس را مؤثر در فرقه فرقه شدن مردم پس از عصر پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم و صحابه معرفی می‌کند و می‌گوید که این کتاب را نوشته است تا مردم را از فتنه ابلیس بر حذر دارد و پنهان کاری های او را آشکار کند.

آشنایی با ابن جوزی

ابوالفرج عبدالرحمن بن علی بن محمد ملقب به جمال الدین مشهور بـه ابـن جـوزی عالم حنبلی و نویسندة پر کـار و متفـنن بـه سـال ۵۱۱ یـا ۵۱۲ در بغـداد زاده شـد. شهرتش به ابن الجوزی به سبب انتساب او و یا پدران او به »محله الجوز« بصره است.

در سه سالگی پدر را از دست داد و عمه اش او را نزد ابوالفضل بن ناصر الحـافظ بغدادی محدث برد تا حدیث بشنود. پس از آن قرآن و حدیث و کلام و ادبیات را نـزد استادانی چون ابوبکر دینوری، قاضی ابی علی، ابن الزاغونی و جـوالیقی آموخـت و در راه کسب معلومات و یادداشت برداری از شنیده ها وخوانده های خود رنج بسیار برد و صرف وقت فراوان کرد . در ضمن به موعظه گری اشتغال یافت و در سخنوری و زبان آموزی نام برآورد چنانکه در مجلس وعـظ او در بغـداد ده هـزار تـن و بیشـتر حاضـر میشدند و گاه شخص خلیفه و امیران و وزیران و عالمان از جمله مستعمان مـواعظ او بودند. مهارتش در مباحثه چنان بود که حدود دویسـت تـن از ذمیـان را بـه اسـلام در
آورد.

گذشته از استادی در فن بیان و جدل و صناعت وعظ، نویسنده ای خـوش ذوق و پرکار و توانا بود و در رشته های متنوع کتابهای ارزنده پدید آورد که بعضی از مهمترین آنها به دست ما رسیده است. نخستین اثر وی کتابی بـوده اسـت در نحـو کـه در سـن سیزده سالگی نوشته و از آن پس گویند که چون نوشـته هـایش را بـر مـدت عمـرش تقسیم کردند به هر روز نه جزو رسید که این رقم قابل قبول نیست اما تصویر و تصور اغراق آمیز گذشتگان را از اکثر تألیفات او می رساند. گویند سیصد عنوان نوشته بزرگ و کوچک داشته است.

درباره کتاب تلبیس ابلیس

ترجمة حاضر از کتاب تلبیس ابلیس بر اساس چاپ خیرالدین علـی صورت گرفته که مطابق است با با چاپ منیر الدمشقی . جز اینکـه خیـر الدین علی احادیث کتاب را نیز تحقیق و سندیابی کرده و نسبت به قـوت و ضـعف و صحت و سقم آنها اظهار نظر نموده است. البته هـیچ یـک از ایـن دو چـاپ، علمـی و انتقادی نیست و گذشته از اغلاط چاپی فاحش، غلط خوانی از روی نسخة خطـی نیـز در مواردی از آن برای اهل اطلاع محسوس است.

در ترجمه، اسناد احادیث بکلی حذف گردید چون بـرای خواننـدة فارسـی زبـان سودی نداشت، و نیز در مواردی که مؤلف دو سه حدیث به یـک مضـمون بـا تفـاوت اندکی در لفظ سلسلة سند آورده بود به نقل یکی – که جامعتر بود- اکتفا شـد، و همـه جا تحقیقات انتقادی خیر الدین علی دربارة احادیث مورد نظر و توجه قرار داشت.

از آنجا که ابن الجوزی واعظ و سخنور بوده و تکرار مطالب ملکة او شده بـوده ( که خطابت نیک است و در کتابت عیب محسوب می شود ) و گاه مطالبی را به تأکید و تکرار در چند جا ذکر کرده بود، در مواردی به دلیل تلخیص به عمل آمد، با این قید که هیچ نکتة قابل اعتنا و هیچ نقل قول ارزشمندی از قلم نیفتاده است. در یکـی دو مـورد نیز به رعایت انسجام مطلب حکایتی از متن به حاشیه برده شد یا از موضعی به موضـع مناسبتر نقل گردید که در جای خود اشـاره شـده اسـت و خواننـده باریـک بـین ایـن ًتغییرات جزئی را موجه خواهد یافـت. ضـمنا در حـد ضـرورت و بـا رعایـت نهایـت اختصار توضیحات و تعلیقاتی بر بعضی نظریات مؤلف نگاشته شد، و البته اگـر بنـا بـر
نکته گیری و مباحثة مذهبی باشد بیش از اینها جای ایراد دارد.

و پس از این همه باید گفت: تلبیس ابلیس شاهکاری است در روانشناسی اعتقاد و کردار و مجموعه تصاویر زنده ای است از بازیهای نفس و هوی، که هر کس بـا تأمـل در آن می تواند بسنجد تا چه اندازه دستخوش فریبهای شیطانی اسـت. ان شـاء االله کـه تألیف اصل کتاب و نیز ترجمة آن از جمله مصداقهای تلبیس ابلیس نباشد.

کتاب تلبیس ابلیس در ۱۳ باب نوشته شده است

باب اول: امر به همراهی سنت و جماعت
باب دوم: در نکوهش بدعت و بدعت سازان
باب سوم: در بر حذر داشتن از فتنه ها و حیله های ابلیس
باب چهارم: در معنای تلبیس و غرور (فریبفاری و فریفتگی)
باب پنجم: در بیان تلبیس ابلیس در عقاید و کیشها
باب ششم: در بیان تلبیس ابلیس از راه علم بر عالمان
باب هفتم: در تلبیس ابلیس بر حاکمان و شاهان
باب هشتم: در تلبیس ابلیس از راه عبادت بر عابدان
باب نهم: در تلبیس ابلیس بر زاهدان
باب دهم: درتلبیس ابلیس بر صوفیان
باب یازدهم: در تلبیس ابلیس بر اهل دین از راه کرامات نمایی
باب دوازدهم: در تلبیس ابلیس بر عامیان
باب سیزدهم: در تلبیس ابلیس بر همگان از راه آرزوهای دور و دراز


تـلبیـس ابـلیـس


مؤلف:


علامه ابوالفرج ابن جوزی



ترجمه:


علیرضا ذکاوتی قراگزلو


لینک دانلود


حجم: 2.16 مگابایت
توضیحات: تلبیس ابلیس


دریافت به فرمت word
حجم: 1.99 مگابایت
توضیحات: تلبیس ابلیس در قالب ورد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۱۴
محمدرضا فرضی

دانلود کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی