وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی
عابدان از گناه توبه کنند
عارفان از عبادت استغفار

نشانی در بلاگفا : http://mrfarzi.blogfa.com

کانال: https://t.me/erfaan_amali
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات

۹ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی پژوهشگر و منتقد مکتب تفکیک در این یادداشت، مطالب مطرح شده از سوی مهدی نصیری، منتقد فلسفه و عرفان را بررسی کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۰۱ ، ۰۶:۴۸
محمدرضا فرضی

عرفا به لحاظ سبک و شیوه بیان از مکاشفات و تجربه‏های عرفانی به دو گروه تقسیم می‏شوند: دسته اول آنهایی هستند که در تبیین کشف و شهود خویش، متاثر از بیان فلسفی و کلامی می‏باشند و به سلوک عقلی بیشتر توجه می‏کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۰۱ ، ۰۶:۴۳
محمدرضا فرضی

تشبیه و تنزیه ، دو اصطلاح در حدیث و کلام و عرفان اسلامی . تشبیه در لغت به معنای مانند کردن چیزی به چیزی و تنزیه به معنای دور کردن چیزی از چیزی است (زوزنی ، ج 2، ص 213ـ214). در اصطلاح ، همانند کردن خداوند در ذات یا صفات به مخلوقات و اِسناد صفات خلق به خالق را تشبیه ، و اعتقاد به تعالی خداوند از مخلوقات و سلب صفات خلق از خالق را تنزیه می گویند. تشبیه در موارد معدودتری به معنای اسناد صفات خالق به مخلوق و همانند دانستن ذات خدا با ذاتی غیر از او به کار رفته است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۰۱ ، ۰۶:۵۸
محمدرضا فرضی

تشبیه‌ در لغت‌ به‌ معنای‌ مانند کردن‌ چیزی‌ به‌ چیزی‌ و تنزیه‌ به‌ معنای‌ دور کردن‌ چیزی‌ از چیزی‌ است‌ (زوزنی‌، ج‌ 2، ص‌ 213ـ214). در اصطلاح‌، همانند کردن‌ خداوند در ذات‌ یا صفات‌ به‌ مخلوقات‌ و اِسناد صفات‌ خلق‌ به‌ خالق‌ را تشبیه‌، و اعتقاد به‌ تعالی‌ خداوند از مخلوقات‌ و سلب‌ صفات‌ خلق‌ از خالق‌ را تنزیه‌ می‌گویند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۰۱ ، ۰۶:۴۷
محمدرضا فرضی

این کتاب مشتمل بر بیست نگاشته فارسی دری که پیشینیان منطقه با ذهن و زبان عارفانه/ صوفیانه در گوشه و کنار دویره‌ها و خانگاه‌ها مکتوب کرده‌اند. از این مجموعه نه‌تنها می‌توان در زمینه گونه‌شناسی گونه‌های تاریخی زبان فارسی دری بهره‌مند شد. بلکه می‌تواند توانِ بلند زبان فارسی را در تصویرکردن نکته‌های اخلاقی و اجتماعی آموخت و هم دریافت که چگونه این توان بلند که از 500 هجری به سوی 1000 هجری و بعد از آن نیز می‌آید. به واقع این مجموعه نشان می‌دهد چگونه مفیدترین ذهنیت فکر و فرهنگ فارسی‌زبانان، با درکی نادرست، مضرترین ذهنیت آنان هم تلقی می‌تواند شد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۰۹
محمدرضا فرضی

در مقالات شمس تبریزی، تصحیح محمدعلی موحد کامل‌ترین و منقح‌ترین و مناسب‌ترین متنی است که در اختیار ما است. با این حال روشن است که همچنان راه برای ویرایش ها و خوانش‌های جدید گشوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۰۱ ، ۱۴:۱۴
محمدرضا فرضی

سکینة الصالحین (رساله‌ای است در عرفان عملی به زبان فارسی که به پیروی از توصیه‌های احیاء علوم الدین غزالی و با تأثیر از شیوۀ ابن عربی (رمزگرای حروف  واعداد و تأویل آیات) نوشته شده است. کتاب، یک مقدمه و چهار باب با این عناوین دارد: باب فی الاوایل و البدایات، باب فی الاواخر و النهایات، باب فی الموانع و الافات، در تبدیل اخلاق و این در حروف چهارم الله است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۰۱ ، ۱۹:۵۵
محمدرضا فرضی

نویسنده:رقیه ظفری

چکیده

 موضوع این نوشتار وحدت وجود در عرفان ابن‌عربی است. نویسنده پس از بیان معنای وحدت وجود از دیدگاه عرفا، گزارشی از نظریات مطرح دربارة وحدت وجود را ارائه کرده است.
در پایان نیز به برخی تمثیل‌های عرفا و فلاسفه در این مسئله اشاره شده است.

 اصل مقاله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۰۱ ، ۰۶:۲۹
محمدرضا فرضی

نویسنده: استاد حجة الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد

منبع: حکمت عرفانی؛ تحریری از درس‌های عرفان نظری استاد سید یدالله یزدان‌پناه ، صفحهٔ ۱۷۹ تا ۲۰۰

 

دیدگاه عرفا در وحدت شخصی حاوی دقت‌های فراوانی است که اندکی غفلت، انسان را از مقصود اصلی دور می‌سازد و چه بسا آدمی را در مسیر برداشت‌های بسیار نادرست از کلام عرفا قرار می‌دهد.از همین رو اهل عرفان برای انتقال مقصود خود از تمثیل‌های متعددی بهره برده‌اند که برخی از آن را در این نوشتار ملاحظه می‌کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۰۱ ، ۰۶:۲۳
محمدرضا فرضی