وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی
عابدان از گناه توبه کنند
عارفان از عبادت استغفار

نشانی در بلاگفا : http://mrfarzi.blogfa.com

کانال: https://t.me/erfaan_amali
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات

وقتی بین علم و عشق مقایسه شود روشن می گردد که در عشق هیچ حجابی نیست و عشق، اتصال و پیوند عاشق و معشوق، بلکه فنا و ذوب شدن عاشق و معشوق است؛ لذا مانع و پرده ای وجود ندارد؛ به خلاف عالم که همیشه با عینک علم نظر می کند. البته علم، عینکی شفاف و لطیف است؛ از این رو باید علم را جزو حجاب های نورانی دانست. اما صحیح آن است که علم و استدلال و برهان حجاب های ظلمانی هستند.

کسی که صرفاً مقداری از اصطلاحات و مفاهیم علوم دینی را فراگیرد و تصور کند که بر اثر دانستن این اصطلاحات، به مقام و درجه ای رسیده است و خود را برتر از دیگران بداند، علم او حجاب ظلمانیو مانع از رسیدن به خدا متعال می باشد. حقیقتاً تفاوتی بین آن که چند اصطلاح «مقدمه واجب»، «اجتماع امر و نهی»، «اصالة الوجود» و «اعیان ثابته» را فراگرفته، و بین آن که چند اصطلاح در زمین شناسی، هواشناسی، نجّاری یا آهنگری می داند، وجود ندارد و نباید یکی را بر دیگری ترجیح داد.


علمی ارزش است که علم دینی باشد؛ اما نباید فریب خورد و نام فراگیری اصطلاحات را «علم دینی» گذاشت و آن را مستمسک نمود. بلکه علم دینی آن است که اولاً، هر چه انسان بیش تر فراگیرد، زهد او نسبت به دنیا بیش تر شود؛ و ثانیاً، آن گونه که قرآن خبر داده است، تمامی علما از خداوند ترس دارند، و چون کلمه «العلماء» جمع با الف و لام است، مفید استغراق می باشد و معنایش این است که تمامی علما از خداوند می ترسند؛ پس اگر کسی در علمی - هر علمی که قابل تصور باشد - رشد نمود اما از خداوند ترسی نداشت، او از نظر قرآن، عالم نیست؛ چنین کسی نه تنها عالم نیست و به خداوند نزدیک شده است، بلکه واقعاً علم او ظلمات می باشد و سبب دوری از خداوند است، حضرت امام می فرماید:

ای طلبه مفاهیم، ای گمراه حقایق! قدری تأمل کن ببین چه داری از معارف؟ چه اثری در خود از حق و صفاتش می بینی؟ علم موسیقی و ایقاع شاید از علم تو دقیق تر باشد؛ هیئت و مکانیک و سایر علوم طبیعی و ریاضی در اصطلاحات و دقت، با علم تو همدوش است؛ همان طور که آن ها عرفان بالله نمی آورد، علم تو هم - تا محجوب به حجاب اصطلاحات و پرده مفاهیم و اعتبارات است - نه از او کیفیتی حاصل شود، نه حال. بلکه در شریعت، علم علوم طبیعی و ریاضی از علوم شما بهتر است، زیرا که آنها نتیجه خود را می دهد و از شما بی نتیجه یا به عکس نتیجه می دهد! مهندس نتیجه هندسه را و زرگر نتیجه صنعت خود را می برد، شما از نتیجه دنیایی بازمانده، به نتیجه معارف هم نرسیدید.

بلکه حجاب شما غلظتش بیش تر است؛ تا صحبت احدیّت در پیش می آید، یک ظلمت بی انتهایی تصور می کنید! و تا از حضرت اسماء و صفات سخنی می شنوید، یک کثرت لایتناهی در نظر می آورید! پس راهی به حقایق و معارف از این اصطلاحات پیدا نشد و خود، سرمایه افتخار و تکبر بر علمای حقّه گردید. معارفی که کدورت قلب را بیفزاید معارف نیست. وای بر معارفی که عاقبت امر، صاحبش را وارث شیطان کند! کبر از اخلاق خاصه شیطان است؛ او به پدر تو آدم کبر کرد، مطرود درگاه شد؛ تو که به همه آدم و آدم زاده ها کبر می کنی نیز مطرودی

آری کسی که علم را به جمع کردن اقوال و کتب و نقد سخنان علمای بزرگ و در وجه، اتلاف عمر در قیل و قال و جمع اصطلاحات و فخرفروشی بر دیگران می داند، او واقع در حجاب غلیظ و ظلمانی علم و اصطلاحات و مفاهیم قرار گرفته است. این گونه کلمات در آثار حضرت امام فراوان است.

ضمناً هدف این سخنان آن نیست که علم و دانش، به صورت کلی ترک شود و کنار نهاده شود؛ بلکه مقصود این است که تکیه و اعتماد بر این علوم صحیح نیست؛ بلکه بدون ورود در حجاب، خرق آن ممکن نیست و به گفته حافظ:

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است

راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

امام خمینی رحمه الله می فرماید:

هر چه این مفاهیم، در قلب سیاه و غیر مهذّب انباشته گردد، حجاب زیادتر می شود. در نفسی که مهذّب نشده علم، حجاب ظلمانی است؛ «العلم هو الحجاب الأکبر»؛ لذا شرّ عالِم فاسد برای اسلام، از همه شرور خطرناک تر و بیش تر است. علم، نور است؛ ولی در دل سیاه و قلب فاسد، دامنه ظلمت و سیاهی را گسترده تر می سازد. علمی که انسان را به خدا نزدیک می کند، در نفس دنیا طلب باعث دوری بیش تر از درگاه ذی الجلال می گردد. علم توحید هم اگر برای غیر خدا باشد، از حجب ظلمانی است؛ چون اشتغال به ما سوی الله است. اگر کسی قرآن کریم را با چهارده قرائت

«لما سوی الله» حفظ باشد و بخواند، جز حجاب و دوری از حق تعالی، چیزی عاید او نمی شود .

به هر حال، درس خواندن لازم است؛ ولی تحصیل این علوم، مقدمه برای تهذیب نفس و تخلّق به اخلاق کریمه است؛ اما متأسفانه برخی افراد، تا آخر عمر در مقدمه مانده و ذی المقدمه را فراموش کرده اند!

منبع :

www.khakianearshpeyma.blogfa.com
دانی که ارزش هر علم به ارزش موضوع ان است زمین شناسی را چه نسبت به علم پزشکی است؟ که موضوع ان خاک زمین و موضوع این بدن انسان است.
تا برسی به دانشی که بلندی عظمتش در عقل انسان نیاید و ان شناخت وجود حق تعالی و صفات و افعال اوست و اگر مردم عظمت و خواص این علم را می دانستند عمر خود را صرف علوم دیگر نمی کردند و همه علوم را در برابر آن بی ارزش می دانستند .امام علی ع فرمود :"معرفت سبحانه اعلی المعارف خدا شناسی بهترین و برترین معارف است."
حضرت استاد کریم محمود حقیقی تجلی ص 45
برخی افراد معتقدند دانستن تاریخ و ظواهر زندگی ائمه(ع) در شناخت آنها اهمیت بسیاری دارد، به همین دلیل زمان بسیاری را صرف این موضوع می‏کنند در صورتی که آنچه در شناخت ائمه(ع) اهمیت دارد، درک پیام آنهاست. البته این مسئله بدین معنا نیست که یک شیعه برای دانستن تاریخ زندگی ائمه(ع) زمانی را اختصاص ندهد بلکه منظور این است که آنچه اهمیت بیشتری دارد درک پیام آنهاست و بیشتر باید روی این مسئله تحقیق نمود .
حضرت استاد ایت الله علوی
منبع http://fa.alavirah.ir

طهارت ذهن از افکار مضر و واردات غیر مفید :

...و  در این راه پرهیز از هر علمی که در آن تو را نفعی نباشد ضروری است که پیامبر بر آن فرد که  انساب جاهلیت طوایف عرب را می شمرد گذشت و به او فرمود :  از این دانش بگذر که تو را در آن سودی نباشد و بسیاری از  دانش های امروز بر این روال است.
تو را چه سود که طول رود خانه آمازون چند کیلومتر و ارتفاع جبال آند چند متر است ؟ خوراک مارمولک  چیست و پرستو سالی چند تخم می گذارد ؟ ،پرندگان مدیترانه در چه فصلی کوچ می کنند و خواب زمستانی خزندگان چند ماه طول می کشد؟
صحیح است که هیچ علمی دانستنش زیانی ندارد ولی ما که نمی توانیم همه دانشها را فرا گیریم پس چرا در میان آنها گل چینی نکنیم و به دانش مفید قانع نباشیم که این قناعت را همه عمر  کافی نیست.
حضرت استاد کریم محمود حقیقی
تجلی ص 50
علوم عقلیه و حقایق اعتقادیه اگر چنانچه تحصیل شود برای زرق و برق عبارات و تزیین کلمات و تحویل دادن به عقول ضعیفه برای تحصیل مقامات دنیوی ،باید بر آن حجب غلیظه و اوهام نام نهاد .«امام خمینی چهل حدیث»

منظور از علوم غیر مفید چیست؟

یعنی افرادی که رشته تحصیلی آن ها مثل شیمی است از علوم غیر مفید استفاده می کنند و معلمان این دروس علوم غیر مفید را درس می دهند؟

در فرهنگ اسلامی تمام دانش های مورد نیاز برای زندگی بشری دارای اهمیت است و علم مفید محسوب شده و توصیه شده به مقدار لازم و نیاز جامعه، مردم برای فراگیری آن اقدام کنند، حتی از یادگیری این علوم به عنوان «واجب کفایی» نام برده شده است.
اصولا در یک نگاه دقیق برای یافتن مفید یا غیر مفید بودن یک علم باید معنای روشنی از فائده در این عنوان ارائه داد و روشن نمود که مراد از مفید در این بخش چیست، از نظر قرآن و روایات، علم وسیله است، نه هدف؛ آن هم وسیله‏ای که انسان را به کمال می‏رساند و دنیا و آخرت او را آباد می‏کند؛ با این بیان علمی مفید خواهد بود که چنین هدفی را تامین کند و علم غیر مفید نیز علمی خواهد بود که انسان را از دستیابی به این هدف بازدارد .
در این مسیر علل و عوامل مختلفی می توانند موثر باشند و حتی هدف وانگیزه انسان از تعلیم یک علم نیز می تواند الهی یا نفسانی بودن آن یا مفید و غیر مفید بودن آن علم را رقم بزند، چون همین جهت گیری می تواند انسان را به خدا برساند یا او را از خدا دور نماید.
البته در یک نگاه اولی ارزش هر علم به ارزش موضوع آن علم است ،در این جهت علوم الهی و دینی - با توجه به موضوع آن - از سایر علوم اشرف و برترند؛ ولی این بدین‏ معنا نیست که علوم دیگر بی‏اهمیت و بدون ارزش است و علم مفید نیستند به خصوص که اهدافی بلند و حساب گرانه و در خدمت دین و جامعه دینی در پس آن وجود داشته باشد.
در یک نگاه کلی می توان گفت هر علمی که انسان را به دنیاپرستی سوق دهد، به چنگال مادیات بسپرد، فهم و شعور او را به طرف خواب و عیش و نوش بکشاند ، هدف نهایی او را تنها وصول به مادیات قرار دهد، چیزی جز ضلالت و گمراهی نیست. حال چه این علم از علوم تجربی باشد و چه از علوم دینی و حتی توحیدی.
اما اگر این گونه نبود و جهت گیری به سمت سعادت حقیقی بشری بود ، حتی علوم تجربی بشری نیز می‏تواند نقش‏آفرین بوده و موجبات سعادت آدمی را فراهم کند. این در صورتی است که این علوم و تحصیل و پژوهش در آن ها هدف تلقی نشود، بلکه وسیله پیشرفت و رسیدن به کمال باشد.
البته باید پذیرفت بعضی از علوم و رشته ها به این هدف نزدیک تر و کم واسطه ترند و علت اینکه برخی ازبزرگان و اولیا به این علوم روی آورده اند، همین شاخصه هاست؛ اما هر علمی‌ که‌ به‌ حال‌ اسلام‌ و مسلمانان‌ نافع‌ باشد و دردی‌ را دوا کند، تحصیل‌ این‌ علم‌ اگر برای‌ خدمت‌ و همراه‌ با اخلاص‌باشد، دارای‌ ثمره‌ بزرگ‌ اُخروی‌ است‌، و مشمول‌ اجر و ثواب‌هایی‌ است‌ که‌ در تحصیل‌ علم‌ وارد شده‌ است‌. رسول‌خدا (ص‌) فرمود:
" ان‌ الملائکة‌ لتضع‌ أجنحتها لطالب‌ العلم‌ ؛ فرشتگان‌ زیر پای‌ طالبان‌ دانش‌ پر و بال‌ خود را می‌نهند.
باز حضرت‌ فرمود: " طلب‌ العلم‌ فریضه‌ علی‌ کل‌ مسلم‌، ألا انّ الله‌ یحب‌ بغاة‌ العلم‌ ؛ طلب‌ علم‌ بر هر مسلمانی‌ واجب‌ است‌. خدا دانش‌ جویان‌ را دوست‌ دارد. مسلما نمی توان همه این روایات را حمل بر علوم دینی کرد. زیرا در روایاتی به ما دستور تحصیل علم و حکمت حتی از منافقان و مشرکان و مانند آن ها داده اند  ؛ معلوم است علم و حکمتی که از فرد مشرک به دست می آید ، در زمره علوم دینی نخواهد بود ، پس علوم دیگری ممکن است حتی از طریق مشرکان و غیر موحدان به دست بیاید که به حال ما و سعادت ما مفید باشد .
منبع :
www.pasokhgoo.ir
قسمتی از نامه ی ابن عربی به فخر رازی :
بر خردمند لازم است علومی  را تحصیل کند که بوسیله آنها به تکمیل ذات خود بپردازد و با همان علم از این عالم به عالم دیگر انتقال پیدا کند و این علم منحصر به علم خداست زیرا طب لازمه عالم امراض و امقام است و هر گاه به عالمی دیگر انتقال یافتی که در آنجا بیماری وجود ندارد با چنان علمی چه کسی را مداوا خواهی نمود.یا علم هندسه برای جهانی است که مردم به مساحت زمین و امثال آن نیازمند هستند و چون از عالم مساحت انتقال  یافتی نیازی به آن نخواهی داشت .
.. بنابراین انسان خردمند  می کوشد  تا علمی تحصیل نماید که در صورت انتقال از این جهان به آن نیازمند باشد و این چنین علمی منحصر به معرفت الله و معاد است .
کشکول شیخ بهایی



برگرفته از کانال : سیر و سلوک و عرفان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی