وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی

ادبی ؛ عرفانی و ...

وب نوشتهای عرفانی و ادبی
عابدان از گناه توبه کنند
عارفان از عبادت استغفار

نشانی در بلاگفا : http://mrfarzi.blogfa.com

کانال: https://t.me/erfaan_amali
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات

توکل چیست؟

سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳ ب.ظ

منظور از توکل بر خدا، این است که انسان تلاشگر کار خود را به او واگذارد و حل مشکلات خویش را از او بخواهد، خدایى که از تمام نیازهاى او آگاه است، خدایى که نسبت به او، رحیم و مهربان است، و خدایى که قدرت به حل هر مشکلى دارد.
کسى که داراى روح توکل است، هرگز یاس و نومیدى را به خود راه نمى‏دهد، در برابر مشکلات احساس ضعف و زبونى نمى‏کند، در برابر حوادث سخت، مقاوم است، و همین فرهنگ و عقیده چنان قدرت روانى به او می دهد که مى‏تواند بر مشکلات پیروز شود، و از سوى دیگر امدادهاى غیبى که به متوکلان نوید داده شده است به یارى او مى‏آید، و او را شکست و ناتوانى رهایى مى‏بخشد.
در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام (ص) آمده است که فرمود: از جبرائیل، پرسیدم: توکل چیست؟ گفت: العلم بان المخلوق لا یضر و لا ینفع، و لا یعطى و لا یمنع، و استعمال الیاس من الخلق، فاذا کان العبد کذلک لم یعمل لاحد سوى اللَّه، و لم یرج و لم یخف سوى اللَّه، و لم یطمع فى احد سوى اللَّه فهذا هو التوکل: حقیقت توکل این است که انسان بداند: مخلوق، نه زیان مى‏رساند، و نه نفع، و نه عطا مى‏کند و نه منع، چشم امید از خلق برداشتن (و به خالق دوختن) هنگامى که چنین شود، انسان جز براى خدا کار نمى‏کند، به غیر او امید ندارد، از غیر او نمى‏ترسد، و دل به کسى جز او نمى‏بندد، این روح توکل است" .
" توکل" با این محتواى عمیق، شخصیت تازه‏اى به انسان مى‏بخشد، و در تمام اعمال او اثر مى‏گذارد، لذا در حدیثى مى‏خوانیم که پیغمبر اکرم (ص) در شب معراج از پیشگاه خداوند سؤال کرد: پروردگارا! اى الاعمال افضل، قال لیس شى‏ء عندى افضل من التوکل على و الرضا بما قسمت: چه عملى از همه اعمال برتر است".خداوند متعال فرمود :" چیزى در نزد من افضل و برتر از توکل بر من، و خشنودى به آنچه قسمت کرده‏ام نیست".
بدیهى است توکل به این معنى همیشه توأم با جهاد و تلاش و کوشش است، نه تنبلى و فرار از مسئولیتها

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۹
محمدرضا فرضی

عرفان عملی

نظرات  (۱)

  سلام
شیعه بلاگ به خاطر یه سری مشکلات فنی در دسترس نبود که خدا رو شکر توفیقی حاصل شد دوباره راه اندازی بشه.
خوشحال میشم مارو لینک کنید و خبر بدید تا توی لینک دوستان ما قرار بگیرید.
http://shiieh.blog.ir/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی